Pyhän Iisak Niniveläisen koottujen teosten kääntäminen ja toimittaminen parikymmentä vuotta sitten oli aikaa, jota isä Serafim Seppälä muistelee kaiholla.
Isä Serafim kertoo artikkelissaan, kuin Iisakin teksti tuntui hänestä ikään kuin nuottikirjoitukselta, joka sisältää sisäisen maailman sävelkulkuja. Isä Serafim on usein ihmetellyt, miksi maailmasta vetäytyneiden erakkojen toisilleen lähettämät kirjoitukset ovat niin suosittuja. Harva meistä jaksaisi elää kahta päivää heidän elämäntapansa mukaisesti, ja heidän elämänasenteidensa sisäistäminen pilaisi monet parhaista iloistamme.
Vastauksen isä Serafim arvelee olevan yksinkertainen. Askeettien kirjoituksissa on voimakkaasti läsnä juuri se, mikä kirkollisista tiedotteista, julkilausumista ja työryhmien raporteista puuttuu – elävä jumalallinen läsnäolo.
Isä Serafim kirjoittaa, kuinka Iisakin keskeisiä käsitteitä on vapaus. Koko askeettinen elämä on hänelle yksi suuri vapautumisprosessi, jossa ihminen vapautuu ulkonaisista ja sisäisistä tekijöistä, jotka sitovat häntä tähän maailmaan ja sen ailahteluihin.
Lopullinen vapautuminen on ääretöntä ja ikuista sukeltamista Jumalan kauneuteen ja ihanuuteen.
Koko artikkeli julkaistaan Valamon ystävä -lehden uusimmassa numerossa, joka ilmestyy vuoden päätteeksi.